یکی از سوالاتی که همواره پیش روی اقتصاددانان و تگذاران کشورمان قرار دارد، این است که با وجود تحریمها روند بهرهوری بخشهای اقتصادی کشور چگونه بوده است؟ در همین راستا هدف این پژوهش بررسی بهرهوری کل عوامل تولید در شرایط تحریمهای اقتصادی برای بخشهای صنعت، کشاورزی و حمل و نقل در اقتصاد ایران است. بدین منظوراز مدل تحلیل پوششی دادهها (DEA) و شاخص مالم کوییست در بازه 1358 تا 1395 استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که تحریمها با درجات متفاوت بهرهوری و کارایی بخشهای مختلف را تحت تاثیر قرار دادهاند. در دوره مورد مطالعه، با وجود تحریمها بخش حمل و نقل، بهترین عملکرد و بخش صنعت، بدترین عملکرد را از لحاظ بهرهوری و کارایی داشتهاند. همچنین بر اساس نتایج بهدستآمده تغییرات بهرهوری در هر سه صنعت بیشتر تحت تاثیر تغییرات تکنولوژی بوده است.یکی از سوالاتی که همواره پیش روی اقتصاددانان و تگذاران کشورمان قرار دارد، این است که با وجود تحریمها روند بهرهوری بخشهای اقتصادی کشور چگونه بوده است؟ در همین راستا هدف این پژوهش بررسی بهرهوری کل عوامل تولید در شرایط تحریمهای اقتصادی برای بخشهای صنعت، کشاورزی و حمل و نقل در اقتصاد ایران است. بدین منظوراز مدل تحلیل پوششی دادهها (DEA) و شاخص مالم کوییست در بازه 1358 تا 1395 استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که تحریمها با درجات متفاوت بهرهوری و کارایی بخشهای مختلف را تحت تاثیر قرار دادهاند. در دوره مورد مطالعه، با وجود تحریمها بخش حمل و نقل، بهترین عملکرد و بخش صنعت، بدترین عملکرد را از لحاظ بهرهوری و کارایی داشتهاند. همچنین بر اساس نتایج بهدستآمده تغییرات بهرهوری در هر سه صنعت بیشتر تحت تاثیر تغییرات تکنولوژی بوده است.یکی از سوالاتی که همواره پیش روی اقتصاددانان و تگذاران کشورمان قرار دارد، این است که با وجود تحریمها روند بهرهوری بخشهای اقتصادی کشور چگونه بوده است؟ در همین راستا هدف این پژوهش بررسی بهرهوری کل عوامل تولید در شرایط تحریمهای اقتصادی برای بخشهای صنعت، کشاورزی و حمل و نقل در اقتصاد ایران است. بدین منظوراز مدل تحلیل پوششی دادهها (DEA) و شاخص مالم کوییست در بازه 1358 تا 1395 استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که تحریمها با درجات متفاوت بهرهوری و کارایی بخشهای مختلف را تحت تاثیر قرار دادهاند. در دوره مورد مطالعه، با وجود تحریمها بخش حمل و نقل، بهترین عملکرد و بخش صنعت، بدترین عملکرد را از لحاظ بهرهوری و کارایی داشتهاند. همچنین بر اساس نتایج بهدستآمده تغییرات بهرهوری در هر سه صنعت بیشتر تحت تاثیر تغییرات تکنولوژی بوده است.یکی از سوالاتی که همواره پیش روی اقتصاددانان و تگذاران کشورمان قرار دارد، این است که با وجود تحریمها روند بهرهوری بخشهای اقتصادی کشور چگونه بوده است؟ در همین راستا هدف این پژوهش بررسی بهرهوری کل عوامل تولید در شرایط تحریمهای اقتصادی برای بخشهای صنعت، کشاورزی و حمل و نقل در اقتصاد ایران است. بدین منظوراز مدل تحلیل پوششی دادهها (DEA) و شاخص مالم کوییست در بازه 1358 تا 1395 استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که تحریمها با درجات متفاوت بهرهوری و کارایی بخشهای مختلف را تحت تاثیر قرار دادهاند. در دوره مورد مطالعه، با وجود تحریمها بخش حمل و نقل، بهترین عملکرد و بخش صنعت، بدترین عملکرد را از لحاظ بهرهوری و کارایی داشتهاند. همچنین بر اساس نتایج بهدستآمده تغییرات بهرهوری در هر سه صنعت بیشتر تحت تاثیر تغییرات تکنولوژی بوده است.یکی از سوالاتی که همواره پیش روی اقتصاددانان و تگذاران کشورمان قرار دارد، این است که با وجود تحریمها روند بهرهوری بخشهای اقتصادی کشور چگونه بوده است؟ در همین راستا هدف این پژوهش بررسی بهرهوری کل عوامل تولید در شرایط تحریمهای اقتصادی برای بخشهای صنعت، کشاورزی و حمل و نقل در اقتصاد ایران است. بدین منظوراز مدل تحلیل پوششی دادهها (DEA) و شاخص مالم کوییست در بازه 1358 تا 1395 استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که تحریمها با درجات متفاوت بهرهوری و کارایی بخشهای مختلف را تحت تاثیر قرار دادهاند. در دوره مورد مطالعه، با وجود تحریمها بخش حمل و نقل، بهترین عملکرد و بخش صنعت، بدترین عملکرد را از لحاظ بهرهوری و کارایی داشتهاند. همچنین بر اساس نتایج بهدستآمده تغییرات بهرهوری در هر سه صنعت بیشتر تحت تاثیر تغییرات تکنولوژی بوده است.یکی از سوالاتی که همواره پیش روی اقتصاددانان و تگذاران کشورمان قرار دارد، این است که با وجود تحریمها روند بهرهوری بخشهای اقتصادی کشور چگونه بوده است؟ در همین راستا هدف این پژوهش بررسی بهرهوری کل عوامل تولید در شرایط تحریمهای اقتصادی برای بخشهای صنعت، کشاورزی و حمل و نقل در اقتصاد ایران است. بدین منظوراز مدل تحلیل پوششی دادهها (DEA) و شاخص مالم کوییست در بازه 1358 تا 1395 استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که تحریمها با درجات متفاوت بهرهوری و کارایی بخشهای مختلف را تحت تاثیر قرار دادهاند. در دوره مورد مطالعه، با وجود تحریمها بخش حمل و نقل، بهترین عملکرد و بخش صنعت، بدترین عملکرد را از لحاظ بهرهوری و کارایی داشتهاند. همچنین بر اساس نتایج بهدستآمده تغییرات بهرهوری در هر سه صنعت بیشتر تحت تاثیر تغییرات تکنولوژی بوده است.یکی از سوالاتی که همواره پیش روی اقتصاددانان و تگذاران کشورمان قرار دارد، این است که با وجود تحریمها روند بهرهوری بخشهای اقتصادی کشور چگونه بوده است؟ در همین راستا هدف این پژوهش بررسی بهرهوری کل عوامل تولید در شرایط تحریمهای اقتصادی برای بخشهای صنعت، کشاورزی و حمل و نقل در اقتصاد ایران است. بدین منظوراز مدل تحلیل پوششی دادهها (DEA) و شاخص مالم کوییست در بازه 1358 تا 1395 استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که تحریمها با درجات متفاوت بهرهوری و کارایی بخشهای مختلف را تحت تاثیر قرار دادهاند. در دوره مورد مطالعه، با وجود تحریمها بخش حمل و نقل، بهترین عملکرد و بخش صنعت، بدترین عملکرد را از لحاظ بهرهوری و کارایی داشتهاند. همچنین بر اساس نتایج بهدستآمده تغییرات بهرهوری در هر سه صنعت بیشتر تحت تاثیر تغییرات تکنولوژی بوده است.یکی از سوالاتی که همواره پیش روی اقتصاددانان و تگذاران کشورمان قرار دارد، این است که با وجود تحریمها روند بهرهوری بخشهای اقتصادی کشور چگونه بوده است؟ در همین راستا هدف این پژوهش بررسی بهرهوری کل عوامل تولید در شرایط تحریمهای اقتصادی برای بخشهای صنعت، کشاورزی و حمل و نقل در اقتصاد ایران است. بدین منظوراز مدل تحلیل پوششی دادهها (DEA) و شاخص مالم کوییست در بازه 1358 تا 1395 استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که تحریمها با درجات متفاوت بهرهوری و کارایی بخشهای مختلف را تحت تاثیر قرار دادهاند. در دوره مورد مطالعه، با وجود تحریمها بخش حمل و نقل، بهترین عملکرد و بخش صنعت، بدترین عملکرد را از لحاظ بهرهوری و کارایی داشتهاند. همچنین بر اساس نتایج بهدستآمده تغییرات بهرهوری در هر سه صنعت بیشتر تحت تاثیر تغییرات تکنولوژی بوده است.یکی از سوالاتی که همواره پیش روی اقتصاددانان و تگذاران کشورمان قرار دارد، این است که با وجود تحریمها روند بهرهوری بخشهای اقتصادی کشور چگونه بوده است؟ در همین راستا هدف این پژوهش بررسی بهرهوری کل عوامل تولید در شرایط تحریمهای اقتصادی برای بخشهای صنعت، کشاورزی و حمل و نقل در اقتصاد ایران است. بدین منظوراز مدل تحلیل پوششی دادهها (DEA) و شاخص مالم کوییست در بازه 1358 تا 1395 استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که تحریمها با درجات متفاوت بهرهوری و کارایی بخشهای مختلف را تحت تاثیر قرار دادهاند. در دوره مورد مطالعه، با وجود تحریمها بخش حمل و نقل، بهترین عملکرد و بخش صنعت، بدترین عملکرد را از لحاظ بهرهوری و کارایی داشتهاند. همچنین بر اساس نتایج بهدستآمده تغییرات بهرهوری در هر سه صنعت بیشتر تحت تاثیر تغییرات تکنولوژی بوده است.یکی از سوالاتی که همواره پیش روی اقتصاددانان و تگذاران کشورمان قرار دارد، این است که با وجود تحریمها روند بهرهوری بخشهای اقتصادی کشور چگونه بوده است؟ در همین راستا هدف این پژوهش بررسی بهرهوری کل عوامل تولید در شرایط تحریمهای اقتصادی برای بخشهای صنعت، کشاورزی و حمل و نقل در اقتصاد ایران است. بدین منظوراز مدل تحلیل پوششی دادهها (DEA) و شاخص مالم کوییست در بازه 1358 تا 1395 استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که تحریمها با درجات متفاوت بهرهوری و کارایی بخشهای مختلف را تحت تاثیر قرار دادهاند. در دوره مورد مطالعه، با وجود تحریمها بخش حمل و نقل، بهترین عملکرد و بخش صنعت، بدترین عملکرد را از لحاظ بهرهوری و کارایی داشتهاند. همچنین بر اساس نتایج بهدستآمده تغییرات بهرهوری در هر سه صنعت بیشتر تحت تاثیر تغییرات تکنولوژی بوده است.یکی از سوالاتی که همواره پیش روی اقتصاددانان و تگذاران کشورمان قرار دارد، این است که با وجود تحریمها روند بهرهوری بخشهای اقتصادی کشور چگونه بوده است؟ در همین راستا هدف این پژوهش بررسی بهرهوری کل عوامل تولید در شرایط تحریمهای اقتصادی برای بخشهای صنعت، کشاورزی و حمل و نقل در اقتصاد ایران است. بدین منظوراز مدل تحلیل پوششی دادهها (DEA) و شاخص مالم کوییست در بازه 1358 تا 1395 استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که تحریمها با درجات متفاوت بهرهوری و کارایی بخشهای مختلف را تحت تاثیر قرار دادهاند. در دوره مورد مطالعه، با وجود تحریمها بخش حمل و نقل، بهترین عملکرد و بخش صنعت، بدترین عملکرد را از لحاظ بهرهوری و کارایی داشتهاند. همچنین بر اساس نتایج بهدستآمده تغییرات بهرهوری در هر سه صنعت بیشتر تحت تاثیر تغییرات تکنولوژی بوده است.یکی از سوالاتی که همواره پیش روی اقتصاددانان و تگذاران کشورمان قرار دارد، این است که با وجود تحریمها روند بهرهوری بخشهای اقتصادی کشور چگونه بوده است؟ در همین راستا هدف این پژوهش بررسی بهرهوری کل عوامل تولید در شرایط تحریمهای اقتصادی برای بخشهای صنعت، کشاورزی و حمل و نقل در اقتصاد ایران است. بدین منظوراز مدل تحلیل پوششی دادهها (DEA) و شاخص مالم کوییست در بازه 1358 تا 1395 استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که تحریمها با درجات متفاوت بهرهوری و کارایی بخشهای مختلف را تحت تاثیر قرار دادهاند. در دوره مورد مطالعه، با وجود تحریمها بخش حمل و نقل، بهترین عملکرد و بخش صنعت، بدترین عملکرد را از لحاظ بهرهوری و کارایی داشتهاند. همچنین بر اساس نتایج بهدستآمده تغییرات بهرهوری در هر سه صنعت بیشتر تحت تاثیر تغییرات تکنولوژی بوده است.یکی از سوالاتی که همواره پیش روی اقتصاددانان و تگذاران کشورمان قرار دارد، این است که با وجود تحریمها روند بهرهوری بخشهای اقتصادی کشور چگونه بوده است؟ در همین راستا هدف این پژوهش بررسی بهرهوری کل عوامل تولید در شرایط تحریمهای اقتصادی برای بخشهای صنعت، کشاورزی و حمل و نقل در اقتصاد ایران است. بدین منظوراز مدل تحلیل پوششی دادهها (DEA) و شاخص مالم کوییست در بازه 1358 تا 1395 استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که تحریمها با درجات متفاوت بهرهوری و کارایی بخشهای مختلف را تحت تاثیر قرار دادهاند. در دوره مورد مطالعه، با وجود تحریمها بخش حمل و نقل، بهترین عملکرد و بخش صنعت، بدترین عملکرد را از لحاظ بهرهوری و کارایی داشتهاند. همچنین بر اساس نتایج بهدستآمده تغییرات بهرهوری در هر سه صنعت بیشتر تحت تاثیر تغییرات تکنولوژی بوده است.یکی از سوالاتی که همواره پیش روی اقتصاددانان و تگذاران کشورمان قرار دارد، این است که با وجود تحریمها روند بهرهوری بخشهای اقتصادی کشور چگونه بوده است؟ در همین راستا هدف این پژوهش بررسی بهرهوری کل عوامل تولید در شرایط تحریمهای اقتصادی برای بخشهای صنعت، کشاورزی و حمل و نقل در اقتصاد ایران است. بدین منظوراز مدل تحلیل پوششی دادهها (DEA) و شاخص مالم کوییست در بازه 1358 تا 1395 استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که تحریمها با درجات متفاوت بهرهوری و کارایی بخشهای مختلف را تحت تاثیر قرار دادهاند. در دوره مورد مطالعه، با وجود تحریمها بخش حمل و نقل، بهترین عملکرد و بخش صنعت، بدترین عملکرد را از لحاظ بهرهوری و کارایی داشتهاند. همچنین بر اساس نتایج بهدستآمده تغییرات بهرهوری در هر سه صنعت بیشتر تحت تاثیر تغییرات تکنولوژی بوده است.یکی از سوالاتی که همواره پیش روی اقتصاددانان و تگذاران کشورمان قرار دارد، این است که با وجود تحریمها روند بهرهوری بخشهای اقتصادی کشور چگونه بوده است؟ در همین راستا هدف این پژوهش بررسی بهرهوری کل عوامل تولید در شرایط تحریمهای اقتصادی برای بخشهای صنعت، کشاورزی و حمل و نقل در اقتصاد ایران است. بدین منظوراز مدل تحلیل پوششی دادهها (DEA) و شاخص مالم کوییست در بازه 1358 تا 1395 استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که تحریمها با درجات متفاوت بهرهوری و کارایی بخشهای مختلف را تحت تاثیر قرار دادهاند. در دوره مورد مطالعه، با وجود تحریمها بخش حمل و نقل، بهترین عملکرد و بخش صنعت، بدترین عملکرد را از لحاظ بهرهوری و کارایی داشتهاند. همچنین بر اساس نتایج بهدستآمده تغییرات بهرهوری در هر سه صنعت بیشتر تحت تاثیر تغییرات تکنولوژی بوده است.یکی از سوالاتی که همواره پیش روی اقتصاددانان و تگذاران کشورمان قرار دارد، این است که با وجود تحریمها روند بهرهوری بخشهای اقتصادی کشور چگونه بوده است؟ در همین راستا هدف این پژوهش بررسی بهرهوری کل عوامل تولید در شرایط تحریمهای اقتصادی برای بخشهای صنعت، کشاورزی و حمل و نقل در اقتصاد ایران است. بدین منظوراز مدل تحلیل پوششی دادهها (DEA) و شاخص مالم کوییست در بازه 1358 تا 1395 استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که تحریمها با درجات متفاوت بهرهوری و کارایی بخشهای مختلف را تحت تاثیر قرار دادهاند. در دوره مورد مطالعه، با وجود تحریمها بخش حمل و نقل، بهترین عملکرد و بخش صنعت، بدترین عملکرد را از لحاظ بهرهوری و کارایی داشتهاند. همچنین بر اساس نتایج بهدستآمده تغییرات بهرهوری در هر سه صنعت بیشتر تحت تاثیر تغییرات تکنولوژی بوده است.یکی از سوالاتی که همواره پیش روی اقتصاددانان و تگذاران کشورمان قرار دارد، این است که با وجود تحریمها روند بهرهوری بخشهای اقتصادی کشور چگونه بوده است؟ در همین راستا هدف این پژوهش بررسی بهرهوری کل عوامل تولید در شرایط تحریمهای اقتصادی برای بخشهای صنعت، کشاورزی و حمل و نقل در اقتصاد ایران است. بدین منظوراز مدل تحلیل پوششی دادهها (DEA) و شاخص مالم کوییست در بازه 1358 تا 1395 استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که تحریمها با درجات متفاوت بهرهوری و کارایی بخشهای مختلف را تحت تاثیر قرار دادهاند. در دوره مورد مطالعه، با وجود تحریمها بخش حمل و نقل، بهترین عملکرد و بخش صنعت، بدترین عملکرد را از لحاظ بهرهوری و کارایی داشتهاند. همچنین بر اساس نتایج بهدستآمده تغییرات بهرهوری در هر سه صنعت بیشتر تحت تاثیر تغییرات تکنولوژی بوده است.یکی از سوالاتی که همواره پیش روی اقتصاددانان و تگذاران کشورمان قرار دارد، این است که با وجود تحریمها روند بهرهوری بخشهای اقتصادی کشور چگونه بوده است؟ در همین راستا هدف این پژوهش بررسی بهرهوری کل عوامل تولید در شرایط تحریمهای اقتصادی برای بخشهای صنعت، کشاورزی و حمل و نقل در اقتصاد ایران است. بدین منظوراز مدل تحلیل پوششی دادهها (DEA) و شاخص مالم کوییست در بازه 1358 تا 1395 استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که تحریمها با درجات متفاوت بهرهوری و کارایی بخشهای مختلف را تحت تاثیر قرار دادهاند. در دوره مورد مطالعه، با وجود تحریمها بخش حمل و نقل، بهترین عملکرد و بخش صنعت، بدترین عملکرد را از لحاظ بهرهوری و کارایی داشتهاند. همچنین بر اساس نتایج بهدستآمده تغییرات بهرهوری در هر سه صنعت بیشتر تحت تاثیر تغییرات تکنولوژی بوده است.یکی از سوالاتی که همواره پیش روی اقتصاددانان و تگذاران کشورمان قرار دارد، این است که با وجود تحریمها روند بهرهوری بخشهای اقتصادی کشور چگونه بوده است؟ در همین راستا هدف این پژوهش بررسی بهرهوری کل عوامل تولید در شرایط تحریمهای اقتصادی برای بخشهای صنعت، کشاورزی و حمل و نقل در اقتصاد ایران است. بدین منظوراز مدل تحلیل پوششی دادهها (DEA) و شاخص مالم کوییست در بازه 1358 تا 1395 استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که تحریمها با درجات متفاوت بهرهوری و کارایی بخشهای مختلف را تحت تاثیر قرار دادهاند. در دوره مورد مطالعه، با وجود تحریمها بخش حمل و نقل، بهترین عملکرد و بخش صنعت، بدترین عملکرد را از لحاظ بهرهوری و کارایی داشتهاند. همچنین بر اساس نتایج بهدستآمده تغییرات بهرهوری در هر سه صنعت بیشتر تحت تاثیر تغییرات تکنولوژی بوده است.یکی از سوالاتی که همواره پیش روی اقتصاددانان و تگذاران کشورمان قرار دارد، این است که با وجود تحریمها روند بهرهوری بخشهای اقتصادی کشور چگونه بوده است؟ در همین راستا هدف این پژوهش بررسی بهرهوری کل عوامل تولید در شرایط تحریمهای اقتصادی برای بخشهای صنعت، کشاورزی و حمل و نقل در اقتصاد ایران است. بدین منظوراز مدل تحلیل پوششی دادهها (DEA) و شاخص مالم کوییست در بازه 1358 تا 1395 استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که تحریمها با درجات متفاوت بهرهوری و کارایی بخشهای مختلف را تحت تاثیر قرار دادهاند. در دوره مورد مطالعه، با وجود تحریمها بخش حمل و نقل، بهترین عملکرد و بخش صنعت، بدترین عملکرد را از لحاظ بهرهوری و کارایی داشتهاند. همچنین بر اساس نتایج بهدستآمده تغییرات بهرهوری در هر سه صنعت بیشتر تحت تاثیر تغییرات تکنولوژی بوده است.یکی از سوالاتی که همواره پیش روی اقتصاددانان و تگذاران کشورمان قرار دارد، این است که با وجود تحریمها روند بهرهوری بخشهای اقتصادی کشور چگونه بوده است؟ در همین راستا هدف این پژوهش بررسی بهرهوری کل عوامل تولید در شرایط تحریمهای اقتصادی برای بخشهای صنعت، کشاورزی و حمل و نقل در اقتصاد ایران است. بدین منظوراز مدل تحلیل پوششی دادهها (DEA) و شاخص مالم کوییست در بازه 1358 تا 1395 استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که تحریمها با درجات متفاوت بهرهوری و کارایی بخشهای مختلف را تحت تاثیر قرار دادهاند. در دوره مورد مطالعه، با وجود تحریمها بخش حمل و نقل، بهترین عملکرد و بخش صنعت، بدترین عملکرد را از لحاظ بهرهوری و کارایی داشتهاند. همچنین بر اساس نتایج بهدستآمده تغییرات بهرهوری در هر سه صنعت بیشتر تحت تاثیر تغییرات تکنولوژی بوده است.یکی از سوالاتی که همواره پیش روی اقتصاددانان و تگذاران کشورمان قرار دارد، این است که با وجود تحریمها روند بهرهوری بخشهای اقتصادی کشور چگونه بوده است؟ در همین راستا هدف این پژوهش بررسی بهرهوری کل عوامل تولید در شرایط تحریمهای اقتصادی برای بخشهای صنعت، کشاورزی و حمل و نقل در اقتصاد ایران است. بدین منظوراز مدل تحلیل پوششی دادهها (DEA) و شاخص مالم کوییست در بازه 1358 تا 1395 استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که تحریمها با درجات متفاوت بهرهوری و کارایی بخشهای مختلف را تحت تاثیر قرار دادهاند. در دوره مورد مطالعه، با وجود تحریمها بخش حمل و نقل، بهترین عملکرد و بخش صنعت، بدترین عملکرد را از لحاظ بهرهوری و کارایی داشتهاند. همچنین بر اساس نتایج بهدستآمده تغییرات بهرهوری در هر سه صنعت بیشتر تحت تاثیر تغییرات تکنولوژی بوده است.یکی از سوالاتی که همواره پیش روی اقتصاددانان و تگذاران کشورمان قرار دارد، این است که با وجود تحریمها روند بهرهوری بخشهای اقتصادی کشور چگونه بوده است؟ در همین راستا هدف این پژوهش بررسی بهرهوری کل عوامل تولید در شرایط تحریمهای اقتصادی برای بخشهای صنعت، کشاورزی و حمل و نقل در اقتصاد ایران است. بدین منظوراز مدل تحلیل پوششی دادهها (DEA) و شاخص مالم کوییست در بازه 1358 تا 1395 استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که تحریمها با درجات متفاوت بهرهوری و کارایی بخشهای مختلف را تحت تاثیر قرار دادهاند. در دوره مورد مطالعه، با وجود تحریمها بخش حمل و نقل، بهترین عملکرد و بخش صنعت، بدترین عملکرد را از لحاظ بهرهوری و کارایی داشتهاند. همچنین بر اساس نتایج بهدستآمده تغییرات بهرهوری در هر سه صنعت بیشتر تحت تاثیر تغییرات تکنولوژی بوده است.یکی از سوالاتی که همواره پیش روی اقتصاددانان و تگذاران کشورمان قرار دارد، این است که با وجود تحریمها روند بهرهوری بخشهای اقتصادی کشور چگونه بوده است؟ در همین راستا هدف این پژوهش بررسی بهرهوری کل عوامل تولید در شرایط تحریمهای اقتصادی برای بخشهای صنعت، کشاورزی و حمل و نقل در اقتصاد ایران است. بدین منظوراز مدل تحلیل پوششی دادهها (DEA) و شاخص مالم کوییست در بازه 1358 تا 1395 استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که تحریمها با درجات متفاوت بهرهوری و کارایی بخشهای مختلف را تحت تاثیر قرار دادهاند. در دوره مورد مطالعه، با وجود تحریمها بخش حمل و نقل، بهترین عملکرد و بخش صنعت، بدترین عملکرد را از لحاظ بهرهوری و کارایی داشتهاند. همچنین بر اساس نتایج بهدستآمده تغییرات بهرهوری در هر سه صنعت بیشتر تحت تاثیر تغییرات تکنولوژی بوده است.یکی از سوالاتی که همواره پیش روی اقتصاددانان و تگذاران کشورمان قرار دارد، این است که با وجود تحریمها روند بهرهوری بخشهای اقتصادی کشور چگونه بوده است؟ در همین راستا هدف این پژوهش بررسی بهرهوری کل عوامل تولید در شرایط تحریمهای اقتصادی برای بخشهای صنعت، کشاورزی و حمل و نقل در اقتصاد ایران است. بدین منظوراز مدل تحلیل پوششی دادهها (DEA) و شاخص مالم کوییست در بازه 1358 تا 1395 استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که تحریمها با درجات متفاوت بهرهوری و کارایی بخشهای مختلف را تحت تاثیر قرار دادهاند. در دوره مورد مطالعه، با وجود تحریمها بخش حمل و نقل، بهترین عملکرد و بخش صنعت، بدترین عملکرد را از لحاظ بهرهوری و کارایی داشتهاند. همچنین بر اساس نتایج بهدستآمده تغییرات بهرهوری در هر سه صنعت بیشتر تحت تاثیر تغییرات تکنولوژی بوده است.یکی از سوالاتی که همواره پیش روی اقتصاددانان و تگذاران کشورمان قرار دارد، این است که با وجود تحریمها روند بهرهوری بخشهای اقتصادی کشور چگونه بوده است؟ در همین راستا هدف این پژوهش بررسی بهرهوری کل عوامل تولید در شرایط تحریمهای اقتصادی برای بخشهای صنعت، کشاورزی و حمل و نقل در اقتصاد ایران است. بدین منظوراز مدل تحلیل پوششی دادهها (DEA) و شاخص مالم کوییست در بازه 1358 تا 1395 استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که تحریمها با درجات متفاوت بهرهوری و کارایی بخشهای مختلف را تحت تاثیر قرار دادهاند. در دوره مورد مطالعه، با وجود تحریمها بخش حمل و نقل، بهترین عملکرد و بخش صنعت، بدترین عملکرد را از لحاظ بهرهوری و کارایی داشتهاند. همچنین بر اساس نتایج بهدستآمده تغییرات بهرهوری در هر سه صنعت بیشتر تحت تاثیر تغییرات تکنولوژی بوده است.یکی از سوالاتی که همواره پیش روی اقتصاددانان و تگذاران کشورمان قرار دارد، این است که با وجود تحریمها روند بهرهوری بخشهای اقتصادی کشور چگونه بوده است؟ در همین راستا هدف این پژوهش بررسی بهرهوری کل عوامل تولید در شرایط تحریمهای اقتصادی برای بخشهای صنعت، کشاورزی و حمل و نقل در اقتصاد ایران است. بدین منظوراز مدل تحلیل پوششی دادهها (DEA) و شاخص مالم کوییست در بازه 1358 تا 1395 استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که تحریمها با درجات متفاوت بهرهوری و کارایی بخشهای مختلف را تحت تاثیر قرار دادهاند. در دوره مورد مطالعه، با وجود تحریمها بخش حمل و نقل، بهترین عملکرد و بخش صنعت، بدترین عملکرد را از لحاظ بهرهوری و کارایی داشتهاند. همچنین بر اساس نتایج بهدستآمده تغییرات بهرهوری در هر سه صنعت بیشتر تحت تاثیر تغییرات تکنولوژی بوده است.یکی از سوالاتی که همواره پیش روی اقتصاددانان و تگذاران کشورمان قرار دارد، این است که با وجود تحریمها روند بهرهوری بخشهای اقتصادی کشور چگونه بوده است؟ در همین راستا هدف این پژوهش بررسی بهرهوری کل عوامل تولید در شرایط تحریمهای اقتصادی برای بخشهای صنعت، کشاورزی و حمل و نقل در اقتصاد ایران است. بدین منظوراز مدل تحلیل پوششی دادهها (DEA) و شاخص مالم کوییست در بازه 1358 تا 1395 استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که تحریمها با درجات متفاوت بهرهوری و کارایی بخشهای مختلف را تحت تاثیر قرار دادهاند. در دوره مورد مطالعه، با وجود تحریمها بخش حمل و نقل، بهترین عملکرد و بخش صنعت، بدترین عملکرد را از لحاظ بهرهوری و کارایی داشتهاند. همچنین بر اساس نتایج بهدستآمده تغییرات بهرهوری در هر سه صنعت بیشتر تحت تاثیر تغییرات تکنولوژی بوده است.یکی از سوالاتی که همواره پیش روی اقتصاددانان و تگذاران کشورمان قرار دارد، این است که با وجود تحریمها روند بهرهوری بخشهای اقتصادی کشور چگونه بوده است؟ در همین راستا هدف این پژوهش بررسی بهرهوری کل عوامل تولید در شرایط تحریمهای اقتصادی برای بخشهای صنعت، کشاورزی و حمل و نقل در اقتصاد ایران است. بدین منظوراز مدل تحلیل پوششی دادهها (DEA) و شاخص مالم کوییست در بازه 1358 تا 1395 استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که تحریمها با درجات متفاوت بهرهوری و کارایی بخشهای مختلف را تحت تاثیر قرار دادهاند. در دوره مورد مطالعه، با وجود تحریمها بخش حمل و نقل، بهترین عملکرد و بخش صنعت، بدترین عملکرد را از لحاظ بهرهوری و کارایی داشتهاند. همچنین بر اساس نتایج بهدستآمده تغییرات بهرهوری در هر سه صنعت بیشتر تحت تاثیر تغییرات تکنولوژی بوده است.یکی از سوالاتی که همواره پیش روی اقتصاددانان و تگذاران کشورمان قرار دارد، این است که با وجود تحریمها روند بهرهوری بخشهای اقتصادی کشور چگونه بوده است؟ در همین راستا هدف این پژوهش بررسی بهرهوری کل عوامل تولید در شرایط تحریمهای اقتصادی برای بخشهای صنعت، کشاورزی و حمل و نقل در اقتصاد ایران است. بدین منظوراز مدل تحلیل پوششی دادهها (DEA) و شاخص مالم کوییست در بازه 1358 تا 1395 استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که تحریمها با درجات متفاوت بهرهوری و کارایی بخشهای مختلف را تحت تاثیر قرار دادهاند. در دوره مورد مطالعه، با وجود تحریمها بخش حمل و نقل، بهترین عملکرد و بخش صنعت، بدترین عملکرد را از لحاظ بهرهوری و کارایی داشتهاند. همچنین بر اساس نتایج بهدستآمده تغییرات بهرهوری در هر سه صنعت بیشتر تحت تاثیر تغییرات تکنولوژی بوده است.
هدف مقاله حاضر؛ بررسی، تبیین و تعیین میزان تأثیر نظام آموزشوپرورش کشور بر توسعه اقتصاد مقاومتی مبتنیبر تعلیموتربیت اسلامی است. برایاینمنظور، از روش تحقیق آمیخته اکتشافی استفاده شده است. ابتدا با بررسی ادبیات تحقیق و فیشبرداری کتابخانهای و سپس تجزیهوتحلیل آن و کدگذاری باز و محوری، مفاهیم مرتبط با نظام آموزشوپرورش و اقتصاد مقاومتی شناسایی شد، سپس ازطریق مصاحبه نیمهساختاریافته با خبرگان حوزه تعلیموتربیت و اقتصاد مقاومتی، مفاهیم و مقولههای محوری مرتبط با توسعه اقتصاد مقاومتی جمهوری اسلامی ایران شناسایی شد. یافتههای بخش کیفی تحقیق نشان میدهد که نظام آموزشوپرورش کشور به کمک متغیرهای میانجی (اقتصاد مردمپایه، اقتصاد دانشبنیان، فرهنگ عمومی و سبک زندگی) میتواند به توسعه اقتصاد مقاومتی، منجر شود. سپس برای انجام مرحله کمّی پژوهش از پرسشنامه محققساخته استفاده شد. در بخش کمّی با بهرهگیری از مدل انعکاسی به تحلیل عاملی تأییدی پژوهش پرداخته شد. آزمون مدلهای اندازهگیری انعکاسی ازطریق، آزمون پایایی مدل اندازهگیری، روایی همگرا و روایی
روند تحولات جهانی و به ویژه منطقهای و داخلی نظام جمهوری اسلامی به نفع قدرت ملی کشورمان و برخلاف منافع لیبرال- دموکراسی غربی بوده و لذا در شرایطی که بحران اقتصادی- اجتماعی غرب از یک سو و بیداری اسلامی در منطقه راهبردی خاورمیانه از سوی دیگر برنگرانی غرب دامن زده است، آمریکا و حامیان غربی آن، آخرین تیر ترکش تخاصم، یعنی تحریم هوشمند را که ترکیبی از تحریم واقعی و جنگ روانی است، علیه جمهوری اسلامی رها کردهاند تا بتواند با ایجاد فشار لازم، ابتدا بین حاکمیت و مردم شکاف انداخته و سپس با ایجاد نیتی های اجتماعی، با بهره گیری از جنگ روانی و مدیریت اذهان، نظام جمهوری اسلامی را به ناکارآمدی و بی مسئولیتی متهم و با خالی کردن پشت نظام از حمایت و همراهی مردم، زمینه تحمیل خواسته های ظالمانه خود را بر کشورمان فراهم آورد. بنابراین تحقیق حاضر تدوین راهبردهای تأمین، ذخیرهسازی و توزیع مایحتاج اساسی مردم به منظور مقابله با تحریمهای اقتصادی دشمن در قالب الگوی اقتصاد مقاومتی نگاشته شده است. روش تحقیق توصیفی ـ تحلیلی بوده و تدوین راهبرد با استفاده از روش تدوین راهبرد دانشگاه عالی دفاع ملی
ثبات اقتصادی از مباحث مهم و کلیدی و از شرائط اساسی پیشرفت هر کشور میباشد؛ زیرا بدون تحقق این شرط، افق آینده برای سرمایه گذاری و تولید روشن نیست و برنامه ریزی برای فعالیت اقتصادی سود آور، با مشکل مواجه میشود. با ثبات اقتصادی، شرایط پایداری وجود دارد. که افراد جامعه، نسبت به تامین نیازهای حیاتی و ضروری آینده خود و تولید کننده، نسبت به سودآوری فعالیت اقتصاد خود، نگران نوسانات اقتصادی نیست. از سوی دیگر، از آنجا که اقتصاد مقاومتی، اقتصادی است درونزا و بروننگر، که با استفاده از نیروها، منابع، استعدادهای داخلی و توانهای مردمی، مسیر رشد اقتصادی و پیشرفت جامعه را میپیماید، میتواند اقتصادی کشور را در بالاترین سطح تامین کند. در این مقاله، تلاش شده است با توجه به ویژگیهای یک اقتصاد با ثبات در سطح کلان و اهم راهبردها و اامات اقتصاد مقاومتی، رابطه ایندو، با یکدیگر بررسی شده و اثبات گردد که در شرایط موجود کشور تنها با تحقق اقتصاد مقاومتی میتوان به ثبات اقتصادی دست یافت.
انقلاب های بزرگ دارای شانی بین المللی هستند و در صحنهی معادلات منطقهای و فرامنطقهای به فراخور بزرگ و یا کوچک بودن ، معمولا منشا اثرات گوناگونی میباشند. انقلاب اسلامی ملت ایران در سال ۱۳۵۷هـ.ش نیز به عنوان یک انقلاب بزرگ دارای شانی بین المللی بوده است. علاوه بر جایگاه والای انقلاب اسلامی ایران در صحنهی معادلات بین المللی به عنوان منبعی هویت بخش و الگویی برای همهی امت اسلامی، نقش مهمی را ایفا کرد به همین سبب اقتصاد مقاومتی به عنوان مدلی که حائز توان تضمین حرکت رو به رشد و توسعهگرایانهی انقلاب اسلامی است و قابلیت انطباق جامعهی اسلامی با پیشامدهای محیطی را دارد، از سوی رهبری و نخبگان ی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران مطرح گردید. تلاش پژوهش حاضر بررسی قابلیت های این مدل جهت صدور انقلاب به مفهوم تبدیل نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک الگو در میان کشورهای در حال توسعه بوده است. از این رو سوال اصلی عبارت است از : اقتصاد مقاومتی شامل چه سویه ها و مولفه هایی است که ظرفیت و توانایی تبدیل شدن به الگو در راستای تحقق صدور انقلاب را دارا میباشند؟ به همین منظور با به کارگیری رهیافت کارکردگرایانه و روش توصیفی-تحلیلی نتایج بررسی مزبور بدین گونه
بهرهوری ,تحریمها ,بخشهای ,اقتصادی ,بوده ,بخش ,است که ,با وجود ,وجود تحریمها ,تحت تاثیر ,حمل و ,کارایی داشتهاند همچنین ,صنعت، بدترین عملکرد ,نقل، بهترین عملکرد ,اساس نتایج بهدستآمده
درباره این سایت